Statystyki

  • Odwiedziło nas: 269710
  • Do końca roku: 242 dni
  • Do wakacji: 49 dni

Standardy Ochrony Małoletnich

 

 

Nowe Żukowice; 26.02.2024

  

Zarządzenie nr 6/2024

Dyrektora Gminnego  Przedszkola w Nowych Żukowicach

w sprawie wprowadzenia Standardów ochrony małoletnich

z dnia 26.02.2024 r.

 

Na podstawie art. 68 ust. 1pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ( Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. Zm.) w zw .z art.22c ustawy z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. Zm.) zarządzam, co następuje:

                                                                                      §1

Wprowadza się Standardy ochrony małoletnich w Gminnym Przedszkolu w Nowych Żukowicach

                                                                                      §2

  1. Standardy ochrony małoletnich, o których mowa w 1 w wersji zupełnej, stanowią załącznik nr 1 do zarządzenia.
  2. Standardy ochrony małoletnich, o których mowa w 1 w wersji skróconej, stanowią załącznik nr 2 do zarządzenia.                                                                                                                    §3

Zobowiązuje się pracowników Gminnego Przedszkola w Nowych Żukowicach do zapoznania się
z treścią Standardów ochrony małoletnich i stosowania się do postanowień w nich zawartych.

                                                                                        §4

Wykonanie zarządzenia powierza się dyrektorowi przedszkola

                                                                                        §5

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

 

 

Załącznik do zarządzenia nr 6/2024

Dyrektora Gminnego Przedszkola w Nowych Żukowicach

z dnia 26.02.2024 r.

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

BEZPIECZEŃSTWO I OCHRONA MAŁOLETNICH PRZED PRZEMOCĄ

W GMINNYM PRZEDSZKOLU W NOWYCH ŻUKOWICACH

 

Podstawa prawna:

  1. 2023 poz. 1606 USTAWA z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny
    i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw.
  2. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. 1997.78.483)– zapisy regulują ochronę Dziecka przed przemocą, wyzyskiem i demoralizacją.
  3. KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA przyjęta przezZgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. z dnia 23 grudnia 1991
  4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”( Dz.U. 2023 poz. 1870).
  5. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz.U. 2005 nr 180 poz. 1493)
  6. Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. 2015.583, t.j.) – zapisy regulujące relację pomiędzy rodzicami a dzieckiem oraz rodzicami i placówką oświatową, a także władzę rodzicielską, kontakty rodzica z dzieckiem i reprezentację dziecka
  7. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. 1997.88.553 z późn. zm.) oraz Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego – akty prawne regulujące m.in. interwencję w przypadku popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka.
  8. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U.2023.0.984 tj.)
  9. Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2020 poz. 1309).
  10. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U.2023.0.900 t.j.)
  11. Ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich.  (Dz.U. z 2022 r., poz. 1700).
  12. Kodeksu postępowania karnego – art. 304, Kodeksu karnego – art.162,
  13. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
    i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)

Preambuła

  Standardy ochrony małoletnich są narzędziem służącym eliminowaniu ryzyka popełniania nadużyć wobec małoletnich, a jego przestrzeganie pozwala zminimalizować ryzyko wystąpienia nadużyć w relacjach z dziećmi. Opieka nad dziećmi to troska o ich godność, dobro fizyczne oraz psychiczne. Wszyscy członkowie personelu biorą na siebie tę odpowiedzialność, zwłaszcza, że okoliczności krzywdzenia małoletnich może być wiele. Małoletni mogą zostać wykorzystani w domu, w instytucji, w swoim środowisku, przez znajomego, rzadziej przez osobę nieznaną. Mogą zostać wykorzystani przez jednego lub kilku dorosłych, albo też przez innego małoletniego lub kilku małoletnich. Ktoś może wykorzystać małoletniego wyrządzając mu krzywdę i ktoś może być winnym zaniedbania, nie interweniując w celu przeciwdziałaniu krzywdzie.

Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:

  1. Zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim powierzonym Gminnemu Przedszkolu w Nowych Żukowicach oraz współpracującymi z nim instytucjom.
  2. Udzielenie rodzicom lub prawnym opiekunom małoletnich moralnej pewności co do stosowania w przedszkolnej praktyce pedagogicznej najwyższych standardów dobra
    i bezpieczeństwa wychowanków: słuchania dzieci, szacunku wobec nich jako osób, doceniania ich wysiłków i osiągnięć, angażowania ich w procesy decyzyjne, zachęcania do podejmowania działań oraz pozytywnego motywowania ich do tego. Cały personel placówki, w tym pracownicy instytucji, wolontariusze, stażyści oraz praktykanci znają treść dokumentu Standardy ochrony dzieci oraz stosują je w praktyce. Pracownicy realizują wyżej wymienione cele zgodnie ze swoimi kompetencjami, obowiązującym prawem oraz przepisami wewnętrznymi przedszkola.

Rozdział I

Słownik terminów

                                                                                                               §1

  1. DANE OSOBOWE – informacje dotyczące wychowanka przedszkola umożliwiające jego identyfikację.
  2. DYREKTOR – rozumie się przez to: przełożonego (Dyrektora przedszkola), czyli osobę kierującą placówką i zatrudnioną tam grupą ludzi.
  3. DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH – dzieci, które potrzebują rozpoznania i zaspokajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wynikających
    z następujących czynników: szczególnych uzdolnień, niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, choroby przewlekłej, specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeń komunikacji językowej, niepowodzeń edukacyjnych, sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, zaniedbań środowiskowych, które są związaną z sytuacją bytową dziecka, oraz trudności adaptacyjnych, które wynikają z różnic kulturowych lub ze zmiany środowiska edukacyjnego.
  4. INSTYTUCJA – każda firma/ organizacja/ instytucja itp. współpracująca z przedszkolem.
  5. MAŁOLETNI/ DZIECKO – wychowanek Gminnego Przedszkola w Nowych Żukowicach, który nie ukończył 9 roku życia.
  6. NAUCZYCIEL/ WYCHOWAWCA – członek personelu, którego zadaniem jest prowadzenie zajęć o charakterze dydaktycznym, opiekuńczym i wychowawczym na podstawie stosunku pracy.
  7. OPIEKUN DZIECKA – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, albo inna osoba uprawniona do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu (w tym: rodzina zastępcza).
  8. OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA POLITYKĘ OCHRONY DZIECI – pracownik wyznaczony przez dyrektora, który sprawuje nadzór nad realizacją Polityki Ochrony Dzieci w przedszkolu.
  9. PERSONEL – wszystkie osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, a także osoby podejmujące obowiązki na zasadach wolontariatu, trenerzy, animatorzy, praktykanci, stażyści.
  10. PRACOWNIK – osoba pełnoletnia, zatrudniona na umowę o pracę.
  11. KRZYWDZENIE - należy przez to rozumieć każde zamierzone lub niezamierzone działanie albo zaniechanie ze strony opiekuna dziecka, pracownika lub osoby trzeciej, które ujemnie wpływa na rozwój fizyczny lub psychiczny dziecka
  12. ZESPÓŁ INTERWENCYJNY/ INTERDYSCYPLINARNY – zespół pracowników powołany przez dyrektora w przypadku zaistnienia krzywdzenia dzieci.
  13. ZGODA RODZICA/ PRAWNEGO OPIEKUNA DZIECKA – zgoda rodziców/ prawnych opiekunów dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami/ opiekunami otrzymują informacje o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno – opiekuńczy.

Rozdział II

           Uszczegółowienie działań pracowników przedszkola w oparciu o Standardy

                                                                                                                 §2

W kontaktach z wychowankami:

  1. Pracownicy placówki zobowiązani są do odnoszenia się z szacunkiem do dziecka, wydając dziecku polecenia rzeczowo, jasno i konkretnie.
  2. Pracownicy zobowiązani są do spokojnego tłumaczenia dziecku oraz rozmowy
    z pozycji dziecka (kontakt wzrokowy).
  3. Personel placówki pamięta, że pierwszymi i głównymi wychowawcami dzieci są rodzice/opiekunowie prawni, szanuje ich prawa oraz wspomaga w procesie wychowania.
  4. Pracownicy przedszkola traktują każde dziecko indywidualnie, starając się rozumieć jego potrzeby i wspomagają jego możliwości.
  5. Poprzez działania pedagogiczne i własną postawę, wspomagają dziecko w procesie integralnego rozwoju oraz czynią je współuczestnikiem i współtwórcą tego procesu.
  6. Stosunek pracowników do dziecka cechuje: życzliwość, wyrozumiałość i cierpliwość,
    a jednocześnie stanowczość i konsekwencja w stosowaniu ustalonych kryteriów wymagań.
  7. Pracowników obowiązuje obiektywizm, bezinteresowność i sprawiedliwość
    w traktowaniu każdego dziecka bez względu na okoliczności.

                                                                                         §3

Samoobsługa, higiena, posiłki:

  1. Pracownik w razie potrzeby pomaga dzieciom podczas posiłków, ubierania
    i rozbierania się dziecka.
  2. Pracownik uczestniczy w posiłkach, nadzoruje ich przebieg, zachęca dzieci do ich spożywania, namawia do samodzielności, w razie potrzeby pomaga dziecku.
  3. Niedopuszczalne jest zmuszanie dziecka do jedzenia.
  4. Pracownik nadzoruje czynności higieniczne, zachęca dzieci do samodzielnego ich wykonywania, a w razie potrzeby pomaga np. przy myciu rąk, korzystaniu z toalety, czyszczeniu nosa lub innych czynnościach higienicznych.

Rozdział III

Określenia sposobu postępowania w przypadku podejrzenia lub zaistnienia sytuacji krzywdzenia dziecka

                                                                                                         §4

  1. Pracownicy przedszkola posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka przez pracowników przedszkola wychowawca lub pedagog pracujący w  przedszkolu podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy (załącznik nr 1 do niniejszych Standardów).
  3. Pracownicy przedszkola monitorują sytuację i dobrostan dzieci poprzez rozmowy
    i współpracę z instytucjami, które udzielają pomocy dziecku. 

Rozdział IV

Procedury interwencji w przypadku naruszenia Standardów ochrony małoletnich

                                                                                                            §5

  1. W przypadku uzyskania informacji lub zauważenia przez pracownika przedszkola,
    że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej
    i przekazania pozyskanej informacji dyrektorowi.
  2. Zgłoszona sprawa poddana jest wyjaśnieniu przez wychowawcę, pedagoga i dyrektora. Pracownicy wyjaśniający sprawę podejmują następujące działania:

- przeprowadzają rozmowę z pokrzywdzonym dzieckiem,

- przeprowadzają rozmowę z innymi osobami, które pomogą w ocenie sytuacji,

- pedagog / wychowawca lub dyrektor zaprasza opiekunów dziecka, którego krzywdzenie domniemywa i informuje ich o podejrzeniu.

- pedagog/ wychowawca sporządza opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami i rodzicami oraz stwarza plan pomocy dziecku (według ustalonego wzoru – załącznik nr 2 do Standardów).

  1. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:

- działań, jakie przedszkole podejmuje w celu zapewnienia dziecku poczucia bezpieczeństwa,

- wsparcia, jakie przedszkole zaoferuje dziecku,

- skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

                                                                                     §6

  1. Pedagog/ wychowawca informuje dyrektora oraz rodziców/ opiekunów prawnych
    o stwierdzeniu podejrzenia naruszenia Standardów ochrony małoletnich.
  2. Rodziców/ opiekunów dziecka informuje się w formie pisemnej                                                                                                                                                                                                 §7
  3. W przypadkach wymagających interwencji (np. stwierdzenia krzywdzenia dziecka przez członków rodziny lub w przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka) dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład którego wchodzą: pedagog, wychowawca dziecka, dyrektor, osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich.
  4. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w §5 pkt. 3 Standardów, na podstawie wiedzy posiadanej przez członków zespołu. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany opiekunom dziecka z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  5. Rodziców/ opiekunów dziecka informuje się w formie pisemnej.
  6. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka (np. wobec pracownika przedszkola), powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interdyscyplinarny zaprasza opiekunów dziecka na spotkanie, w celu omówienia zgłaszanego podejrzenia.
    Z przebiegu spotkania sporządza się protokół.
  7. Dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikiem, informując go o posiadanej relacji ze zdarzenia i o obowiązku złożenia zawiadomienia policji lub do prokuratury. Pracownika informuje się w formie pisemnej.
  8. Dyrektor przedszkola składa zawiadomienie na policję, prokuratury.

                                                                                      §8

  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia w domu rodzinnym dziecka, informuje się opiekunów dziecka o obowiązku przedszkola polegającym na zgłoszeniu podejrzenia naruszenia Standardów ochrony małoletnich do odpowiedniej instytucji (GOPS, prokuratura, policja lub sąd rodzinno – opiekuńczy).
  2. Dyrektor/ pracownik przedszkola składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa (do prokuratury, policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny – załącznik nr 3 do Sądu Rejonowego, Wydziału Rodzinnego i Nieletnich lub przesyła formularz „Niebieska Karta” załącznik nr 7 – procedura Niebieskiej Karty).
  3. Składający zawiadomienie ma obowiązek zrobić kopie sporządzonej i przekazywanej instytucjom dokumentacji.
  4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji, do której zostało skierowane zawiadomienie.
  5. Opiekunów prawnych dziecka informuje się na piśmie o podjętych działaniach związanych ze zgłoszeniem do odpowiednich instytucji zaistniałej sytuacji.

                                                                                                     §9

  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 4 do niniejszych Standardów. Kartę załącza się do dokumentacji pobytu dziecka
    w przedszkolu.
  2. Wszyscy pracownicy przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych pozyskały informację o krzywdzeniu dziecka, lub informacje
    z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

Rozdział V

Sposób ochrony danych osobowych i wizerunku dziecka

                                                                                                         §10

  1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679.
  2. Pracownik przedszkola ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
  3. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
  4. Pracownik przedszkola jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka
    i udostępniania tych danych w ramach pracy w zespole interwencyjnym.
  5. Pracownik przedszkola może wykorzystać informacje o dziecku, w celach szkoleniowych lub edukacyjnych, wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.

                                                                                                          §11

Zasady ochrony wizerunku dziecka:

  1. Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  2. Pracownik przedszkola nie udostępnia informacji o dziecku i jego sytuacji rodzinnej osobom postronnym (np. przedstawicielom mediów).
  3. Pracownik przedszkola nie umożliwia osobom postronnym utrwalania wizerunku dziecka na terenie instytucji bez pisemnej zgody opiekunów dziecka.
  4. Pracownik przedszkola nie wypowiada się w kontakcie z osobami postronnymi
    o sprawie dziecka lub jego opiekuna.
  5. Pracownik przedszkola, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może wypowiedzieć się w kontakcie z osobami postronnymi (np. przedstawicielami mediów) o sprawie dziecka lub jego opiekuna – po wyrażeniu pisemnej zgody przez opiekuna dziecka.

                                                                                                    §12

  1. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia placówki. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje dyrektor.
  2. Dyrektor placówki, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie 1, poleca pracownikowi przedszkola przygotować wybrane pomieszczenie przedszkola w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie przedszkola dzieci.
  3. W celu uzyskania zgody opiekuna dziecka na utrwalanie wizerunku dziecka, pracownik przedszkola może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

                                                                                            §13

  1. Upublicznienie przez pracownika przedszkola wizerunku dziecka, utrwalonego
    w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio – wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.
  2. Utrwalenie wizerunku dziecka dokonuje się tylko przy użyciu urządzeń stanowiących własność placówki. Nie wykorzystuje się do tego prywatnych aparatów.

Rozdział VI

Określenie sposobu bezpiecznego dostępu do internetu

                                                                                            §14

  1. Na terenie placówki dostęp dziecka do Internetu możliwy jest wyłącznie pod nadzorem pracownika przedszkola.
  2. Pracownik pedagogiczny przedszkola ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu (monitor interaktywny). Czuwa także nad czyhającymi zagrożeniami podczas korzystania z Internetu przez dzieci.

Rozdział VII

Określenie zasad bezpiecznej relacji dziecko – pracownik

                                                                                              §15

Kontakt fizyczny w relacji dziecko – pracownik przedszkola:   

  1. Przedszkole zapewnia bezpieczne warunki przebywania, w tym ochronę zdrowia dziecka
    w przedszkolu.
  2. W sytuacji zajęć i zabaw personel przedszkola ma prawo przytulać dziecko, sadzać je na kolanach, trzymać na rękach, bezpośrednio pomagać dziecku w wykonywaniu ćwiczeń sprawnościowych, zadań ruchowych oraz zajęć manualnych – tylko za zgodą dziecka i z jego inicjatywy.
  3. W sytuacji zagrożenia wypadkiem, kontuzją, urazem, itp., personel przedszkola ma prawo: zdecydowanie, ale nie gwałtowanie odsunąć dziecko od źródła zagrożenia, wyprowadzić dziecko lub przenieść je w bezpieczne miejsce, stanowczo, ale nie gwałtownie odebrać dziecku przedmiot zagrażający jego zdrowiu, o ile okoliczności pozwolą, powinien wyjaśnić dziecku przyczyny swoich działań.
  4. Na wypadek sytuacji ratowania zdrowia i życia dziecka wszyscy pracownicy placówki (są przeszkalani w zakresie udzielania pierwszej pomocy oraz stosują odpowiednią procedury obowiązujące w przedszkolu – załącznik nr 8 – spis procedur BHP i regulaminów) mają prawo i obowiązek w tych okolicznościach udzielić bezpośredniej pomocy dziecku.
  5. W sytuacji wykonywania czynności pielęgnacyjnych personel przedszkola:

- ma obowiązek wykonywać wszystkie czynności pielęgnacyjne przy dziecku (takie jak mycie i pielęgnacja intymnych okolic ciała dziecka, np. w sytuacji, gdy dziecko się zanieczyści/zmoczy – zmiana bielizny, ubrania), ma też obowiązek systematycznie dbać
o czystość rąk i buzi dziecka,

- w zależności od stopnia samodzielności dziecka personel przedszkola wyręcza je
w działaniach samoobsługowych, pomaga lub tylko kontroluje, a także wspiera wysiłki dziecka, zawsze uprzedza dziecko o potrzebie i konieczności wykonania przy nim danej czynności,  a same czynności pielęgnacyjne wykonuje w sposób delikatny, spokojnie, bez pośpiechu – tak, aby dziecko czuło się w tych sytuacjach bezpiecznie,

- za zmoczenie się czy zanieczyszczenie dziecko nigdy nie jest z karane, zawstydzane, ośmieszane.

  1. W sytuacjach: rozbierania, przebierania się, ubierania personel placówki:

- w przypadku dzieci bardziej samodzielnych służy im pomocą za ich zgodą,

- dzieciom mniej zaradnym w w/w czynnościach pomaga w większym stopniu lub całkowicie je w nich wyręcza,

- wszystkie te czynności wykonuje w sposób delikatny, spokojnie, bez zbędnego pośpiechu, dbając o komfort dziecka.

                                                                                              §16

Personel przedszkola – jego język wobec wychowanków:

  1. Zawsze zwraca się do dziecka po imieniu,
  2. Mówi do dziecka spokojnie, nie podnosi głosu,
  3. Używa języka zrozumiałego dla dziecka, a zarazem poprawnego pod względem reguł językowych,
  4. Nie używa słów i wyrażeń niecenzuralnych,
  5. Nie etykietuje dziecka, nie ośmiesza go i nie upokarza,
  6. Nie używa wobec dziecka przemocy psychicznej, nie grozi dziecku i nie straszy, aby uzyskać posłuszeństwo – uprzedza dziecko o wszystkich swoich wobec niego zamierzeniach,
  7. Nie ocenia postępowania rodziców dziecka w jego obecności,
  8. Nigdy nie pozostawia dziecka bez wyjaśnienia – tłumaczy swoje decyzje,
  9. Nigdy nie pozostaje obojętnym na wyrażoną przez dziecko chęć nawiązania kontaktu, rozmowy,
  10. Zachęca dziecko do mówienia,
  11. Wszystkie dzieci traktuje jednakowo, bez względu na kolor skóry, pochodzenie, środowisko społeczne, tradycje kulturowe i religijne, status materialny, stan zdrowia, wygląd, zachowanie, itp.

                                                                                         §17

Metody wychowawcze stosowane w przedszkolu:

  1. Procesy edukacyjne organizowane w przedszkolu są zgodne z zasadami bezpieczeństwa
    i higieny pracy umysłowej, na poziomie możliwości psychofizycznych dzieci oraz zgodnie
    z tempem ich rozwoju.
  2. W przedszkolu stosowana jest metoda oparta na wzajemnym szacunku oraz wspieraniu dziecka w zrozumieniu jego potrzeb i motywów działania, a także rozwijaniu umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami wynikającymi z braku zaspokojenia tych potrzeb.
  3. W przedszkolu stosowany jest kodeks grupowy, który ma na celu wzmacnianie pozytywnych zachowań i eliminowanie negatywnych. W każdej grupie, wychowankowie wspólnie
    z wychowawcą tworzą kontrakt/ kodeks regulujący funkcjonowanie grupy.
  4. Wobec dzieci stosowane są konsekwencje nieodpowiedniego zachowania, a nie kary,
    z uwzględnieniem praw dziecka i poszanowaniem jego godności.
  5. W pierwszej kolejności pracownicy zwracają uwagę i podkreślają naturalne konsekwencje działania dziecka np. gdy zepsuło zabawkę czy dokuczyło koledze itp.
  6. Nagrodę może stanowić: pochwała indywidualna, pochwała na tle grupy, nadanie przywileju, pochwała do rodzica itp.
  7. W celu wyeliminowania negatywnych zachowań dziecka, które mogą być niebezpieczne dla niego samego lub innych osób mogą być podejmowane szczególne środki będące konsekwencjami negatywnych zachowań.
  8. Konsekwencją negatywną może być: zmiana aktywności, indywidualne zwrócenie uwagi, rozmowa nt. itp.
  9. Konsekwencje są stosowane z uwzględnieniem praw dziecka i poszanowaniem jego godności.
  10. Przy zastosowaniu zarówno konsekwencji pozytywnej, jak i negatywnej w przedszkolu zachowane są zasady:

- dzieci znają kodeks obowiązujące w grupie, wiedzą jakie zachowania są niedozwolone
i wiedzą, z jakimi konsekwencjami się one wiążą

- pracownik przedszkola zawsze wyraża sprzeciw wobec zachowania, a nie wobec dziecka, wyraża swoje oczekiwania wobec dalszego postepowania wychowanka, naprawienia skutków negatywnego działania oraz pokazuje dziecku metody i sposoby radzenia sobie
w podobnych sytuacjach bez naruszania obowiązujących norm.

  1. Nauczyciele zobowiązani są do zapoznania rodziców dzieci z zasadami panującymi
    w przedszkolu.

Rozdział VIII

Określenie sposobu sprawdzania pracowników przedszkola pod kątem niekaralności
za przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego

                                                                                               §18

  1. Przedszkole monitoruje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci.
  2. Rozpoczynając pracę w placówce pracownicy mają obowiązek zapoznania się
    z obowiązującymi w placówce Standardami Ochrony  Małoletnich.
  3. Pracownicy przedszkola są przeszkoleni w zakresie rozpoznawania czynników oraz identyfikacji symptomów krzywdzenia dzieci.
  4. Wszyscy zatrudnieni są poinformowani o odpowiedzialności prawnej pracowników przedszkola, w zakresie ich obowiązku do podejmowania interwencji w sytuacji rozpoznania krzywdzenia wychowanka.
  5. Wszyscy pracownicy przechodzą szkolenie w zakresie procedury „Niebieskie Karty” oraz jak rozpoznać symptomy skrzywdzonego małoletniego.
  6. Pracownicy przedszkola mają dostęp do danych kontaktowych lokalnych placówek (załącznik nr 1 do niniejszych Standardów), które zajmują się ochroną dzieci oraz zapewniają pomoc w nagłych wypadkach (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej itp.).
  7. Każdy z pracowników podpisuje oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci (załącznik nr 5 do niniejszych Standardów).
  8. Każdy pracownik pedagogiczny dostarcza informację, iż nie figuruje w kartotece karnej Krajowego Rejestru Karnego Ministerstwa Sprawiedliwości.
  9. W stosunku do pracowników pedagogicznych dyrektor pobiera informację z:

- Krajowego Rejestru Karnego w sprawie czy dany pracownik widnieje w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym

- Systemu Informacji Oświatowej czy dany pracownik znajduje się w centralnym rejestrze orzeczeń dyscyplinarnych prowadzonym przez Ministra Edukacji i Nauki.

Rozdział IX

Ewaluacja stosowania Standardów

                                                                                          §19

  1. Dyrektor przedszkola wyznacza pracownika przedszkola, jako osoby odpowiedzialnej za monitorowanie Standardów Ochrony Małoletnich w przedszkolu.
  2. Osoba, o której mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian w Standardów.
  3. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich w przedszkolu, przeprowadza wśród pracowników przedszkola, raz na dwa lata (w razie zaistniałej potrzeby raz na rok), ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 6.
  4. W ankiecie pracownicy przedszkola mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia ich w placówce.
  5. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi przedszkola.
  6. Dyrektor, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną przedszkola, wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom przedszkola ich nowe brzmienie.

Rozdział X

Przepisy końcowe

                                                                                                          §20

  1. Standardy wchodzą w życie na mocy zarządzenia dyrektora przedszkola.
  2. Ze Standardami są zapoznani wszyscy pracownicy przedszkola co potwierdzają własnoręcznym podpisem.
  3. Rodzice maja możliwość zapoznania się ze Standardami, które są zamieszczone na stronie internetowej przedszkola i w wersji papierowej na stoliku przy głównym wejściu.

 

Załącznik nr 1 do Standardów ochrony małoletnich przed przemocą

 

WAŻNE ADRESY – DO KOGO O POMOC W KRYZYSIE DLA DZIECI I DOROSŁYCH!

 

  • Centrum Wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie psychicznym: całodobowy 800 70 2222
  • Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży:116 111 całodobowy.
  • Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 12 12 12 całodobowy.
  • Całodobowy Telefon dla Ofiar i Sprawców Przemocy Seksualnej:22 828 11 12
  • Telefon Zaufania dla Osób Dorosłych w kryzysie emocjonalnym:116 123 całodobowy.
  • Centrum Pomocy Rodzinie Caritas
    Tarnów, ul. Legionów 30, tel. 14/6317320, 14/631721, e-mail: caritas@diecezja.tarnow.pl
  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
    1 Maja 7, 33-140 Lisia Góra, tel. 146784678wew. 120, E-mail: gops@lisiagora.pl,
  • Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Tarnowie: Mościckiego 10, 33-100 Tarnów e-mail: psse.tarnow@sanepid.gov.pl, https://www.gov.pl/web/psse-tarnow/kontakt-1
  • Fundacja ITAKA: 116 000 – całodobowy numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci.
  • Tarnowski Ośrodek Interwencji Kryzysowej i Wsparcia Ofiar Przemocy: 14 655 36 36; 609 885 354 całodobowy.
  • Stowarzyszenie ,,ARKA” – Poradnia Specjalistyczna i Telefon Zaufania w Tarnowie: 19487 – telefon zaufania, Plac Katedralny 6, od poniedziałku do czwartku w godz. od 16.00 do 20.00, a z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę w godz. od 16.00 do 6.00. W miesiącach lipcu i sierpniu telefon jest czynny raz w tygodniu, w piątek, w godz. od 16.00 do 20.00.
  • Tarnowskie Towarzystwo Profilaktyki Społecznej: 14 622 40 43,  Rynek 4/3, pomoc osobom i ich rodzinom w trudnych sytuacjach uzależnienia i współuzależnienia, bądź zagrożonych uzależnieniem od narkotyków, substancji uzależniających i odurzających oraz stanom im towarzyszących, głównie przemocy i kryzysów życiowych; telefon czynny jest w poniedziałki, środy i piątki w godzinach od 17.00 do 19.00.
  • Zespół ds. Przeciwdziałania Przemocy: E. Goldhammera 3 33 – 100 Tarnów tel: 14 688 20 77, 14 688 20 78, 14 688 20 79.
  • Tarnowski Ośrodek Interwencji Kryzysowej i Wsparcia Ofiar Przemocy: Szarych Szeregów 1, 33 – 100 Tarnów tel: (14) 655 36 36 – telefon całodobowy email: oiktarnow@op.pl.
  • Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych: Goldhammera 3, 33 – 100 Tarnów tel: 14 688 21 14.
  • Ośrodek Leczenia Uzależnień i Współuzależnienia Szpitala Wojewódzkiego im. św. Łukasza w Tarnowie: ul. Lwowska 178a, 33 – 100 Tarnów tel: (14) 631 52 84 email: lukasz.med.pl.
  • Fundacja im. Hetmana Jana Tarnowskiego w Tarnowie: Ośrodek Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem Krakowska 13/10 tel: 519 820 707.
  • Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna: Szujskiego 25, 33 – 100 Tarnów. Sekretariat czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 16.00, tel: 14 622 27 96, 14 636 27 96 e -mail: sekretsppt@umt.tarnow.pl.
  • Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tarnowie: ulica Krzyska 17A
    33-100 Tarnów, telefon: 14 627 27 07.
  • Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia": 801 120 002, czynny  od poniedziałku do soboty w godz. 8.00 - 22.00, a w niedziele i święta od 8.00 do 16.00.
  • Policyjny Telefon Zaufania ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie: 800 120 226, Czynny od poniedziałku do piątku w godz. 9.30 - 15.30  - połączenie bezpłatne.
  • Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci: 800 100 100,
  • Telefon zaufania dla kobiet doświadczających przemocy w rodzinie: 600 070717