Statystyki

  • Odwiedziło nas: 269707
  • Do końca roku: 242 dni
  • Do wakacji: 49 dni

STATUT

 

STATUT

GMINNEGO PRZEDSZKOLA
W NOWYCH ŻUKOWICACH

 

  Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 Statut Gminnego Przedszkola został opracowany na podstawie:
Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.-Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700 , 1730 i 1903)

Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 oraz z 2022 r. poz. 935, 1116, 1700 i 1730)

Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy Dz.U.2022.0.1510

Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniającego rozporządzenie
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach  - Poz. 1593

Statut respektuje przepisy prawa zobowiązania wynikające z Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz zasady zawarte w naukach pedagogicznych.

                                                                    §  1

  1. Nazwa przedszkola brzmi: Gminne Przedszkole w Nowych Żukowicach.
  2. Siedziba przedszkola mieści się w Nowych Żukowicach 48a.

                                                                    §  2

  1. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Lisia Góra.
  2. Siedzibą organu prowadzącego jest Urząd Gminy w Lisiej Górze, ul. 1 Maja 7,

33-140 Lisia Góra.

                                                                    § 3

Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Krakowie.

                                                                    §  4

Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa o;

  1. Przedszkolu - należy przez to rozumieć Gminne Przedszkole w Nowych Żukowicach;
  2. Organie prowadzącym - należy przez to rozumieć Gminę Lisia Góra;
  3. Organie sprawującym nadzór pedagogiczny - należy przez to rozumieć Kuratorium
    Oświaty w Krakowie;
  4. Rodzicach dziecka - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów.  

                                                                    § 5

Pieczęć urzędowa przedszkola brzmi: 
   Gminne Przedszkole

w Nowych Żukowicach 48a

33-151 Nowa Jastrząbka

 tel. 14 678 6165
 REGON 851799352 NIP 9930208604

Rozdział 2

Cele i zadania przedszkola

                                                                        §  6

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w przepisach prawa.
  2. Celem wychowania przedszkolnego jest:
  • wspieranie całościowego rozwoju dziecka w procesie opieki, wychowania
    i nauczania / uczenia się;
  • umożliwianie dziecku odkrywania własnych możliwości i sensu działania;
  • gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna;
  • osiągnięcie przez dziecko kończące edukację przedszkolną dojrzałości szkolnej.
  1. Zadaniami przedszkola są:
  • wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym
    i poznawczym obszarze jego rozwoju;
  • tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;         
  • wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i  umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
  • zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji;
  • pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony, w tym pomoc psychologiczno-pedagogiczną;
  • wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń
    i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
  • wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
  • tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo,
    w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
  • przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie
    o zdrowie psychiczne;
  • tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
  • tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości
    i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
  • tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu;
  • współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
  • kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa
    w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
  • systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
  • systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
  • tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
  1. Realizacja celów i zadań przedszkola następuje poprzez:
  • wykorzystanie naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu;
  • zajęcia kierowane i sytuacje zadaniowe, uwzględniające treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
  • zabawy, w tym zabawy swobodne;
  • uroczystości przedszkolne i wycieczki;
  • czynności samoobsługowe, spożywanie posiłków i odpoczynek;
  • pobyt na świeżym powietrzu;
  • organizację zabawy, nauki i wypoczynku w ustalonym rytmie dnia, co daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i spokoju;
  • zagospodarowanie przestrzeni pozwalające dzieciom na podejmowanie różnorodnych form działania, motywujące do eksperymentowania, odkrywania, zdobywania
    i utrwalania wiadomości i umiejętności.
  1. Realizacja celów i zadań przedszkola odbywa się w ścisłej współpracy z rodzicami dzieci oraz we współpracy z lokalnym środowiskiem.

Rozdział 3

Organy przedszkola i ich kompetencje

                                                                          §  7

Organami przedszkola są:

  1. Dyrektor przedszkola,
  2. Rada Pedagogiczna,
  3. Rada Rodziców.

                                                                          §  8

  1. Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu i powoływany przez organ prowadzący.
  2. Dyrektor przedszkola w szczególności:
  • kieruje działalnością przedszkola oraz reprezentuje je na zewnątrz;
  • sprawuje nadzór pedagogiczny oraz dokonuje oceny pracy i dorobku nauczycieli;
  • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
  • realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
  • dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola zaopiniowane przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, może organizować administracyjną, finansową oraz gospodarczą obsługą przedszkola;
  • wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom
    i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
  • wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych;
  • współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
  • stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń
    i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej przedszkola;
  • odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka;
  • wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych przez przedszkole z przepisami o ochronie danych osobowych;
  • dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola;
  • organizuje pomoc psychologiczno- pedagogiczną.
  1. Dyrektor przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
  2. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
    • zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
    • przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;
    • występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola;
    •   Dyrektor przedszkola ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo i higienę pracy
      w placówce;
    • Dyrektor przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić wychowanka z listy
      w przypadkach określonych w statucie przedszkola. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogiczne;.
    • Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną oraz rodzicami;
    • Dyrektor może powołać na czas określony lub nieokreślony zespół nauczycieli do realizacji statutowych zadań przedszkola;
    • W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go inny nauczyciel przedszkola, wyznaczony przez organ prowadzący.

                                                                              § 9

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni
    w przedszkolu.
  3. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
  4. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
  5. Zebrania Rady Pedagogicznej:
  • organizowane są: przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb;
  • mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego przedszkole, z inicjatywy dyrektora przedszkola lub co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
  1. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za powiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
  2. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
  3. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:
  • przygotowuje projekt statutu przedszkola, albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia;
  • ustala regulamin swej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem;
  • zatwierdza plany pracy przedszkola;
  • podejmuje uchwały w sprawie eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu;
  • ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
  • ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola;
  • podejmuje uchwały w sprawie skreślenia z listy dziecka.
  1. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
  • organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
  • projekt planu finansowego przedszkola będącego jednostką budżetową;
  • wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
  • propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
    w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
  1. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów
    w obecności, co najmniej połowy jej członków.
  2. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych
    z przepisami prawa.
  3. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie powiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
  4. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego przedszkole, uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
  5. Rada Pedagogiczna może wystąpić do organu prowadzącego z wnioskiem
    o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.
  6. W przypadku określonym w ust.14, organ prowadzący jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
  7. Wszystkie osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci, ich rodziców, nauczycieli lub innych pracowników przedszkola.

                                                                                § 10

  1. W przedszkolu działa Rada Rodziców, reprezentująca ogół rodziców, opiekunów prawnych dzieci uczęszczających do przedszkola.
  2. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach, przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
  3. Wybory do Rady Rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców
    w każdym roku szkolnym. W wyborach tych jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
  4. Rada Rodziców uchwala regulamin swej działalności, w którym określa
    w szczególności:
  • wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
  • szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych i Rady Rodziców przedszkola;
  • zasady wydatkowania  funduszy  Rady Rodziców.
  1. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów przedszkola, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach dotyczących przedszkola.
  2. Informacje o podejmowanych i planowanych działaniach Rady Rodziców
    lub podjętych przez nią decyzjach przekazywane są ogółowi rodziców na tablicy informacyjnej i na zebraniach rodziców.
  3. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
  4. Fundusze, o których mowa w ust.7 mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym Rady Rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez Radę Rodziców.
  5. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
  • opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia
    lub wychowania;
  • opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.
                                                                            § 11
  1. Organy przedszkola współdziałają ze sobą w ramach kompetencji określonych ustawą,
    w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci i podnoszenia, jakości pracy przedszkola.
  2. Organy przedszkola informują się wzajemnie o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach poprzez:
  • organizowanie wspólnych posiedzeń;
  • planowanie i podejmowanie wspólnych działań;
  • informacje pisemne;
  • indywidualne kontakty.
  1. Koordynatorem działania organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu
    z nich możliwość działania i podejmowania decyzji w ramach ich kompetencji.
  2. Dyrektor przedszkola rozstrzyga spory między organami przedszkola, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
  3. W przypadku powstałych konfliktów pomiędzy organami przedszkola prowadzone będą rozmowy negocjacyjne, a mediatorem będzie osoba wybrana przez w/w organy
    w głosowaniu jawnym.
  4. Jeżeli wypracowane rozwiązanie nie satysfakcjonuje zainteresowanych stron, organ może poprosić o rozwiązanie problemu organ prowadzący przedszkole lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Ostateczny, rozstrzygający głos ma wizytator sprawujący nadzór pedagogiczny.

Rozdział 4

Organizacja pracy przedszkola

                                                                          § 12

  1. Do przedszkola przyjmowane są dzieci w wieku 3-6 lat.
  2. Do przedszkola może także uczęszczać dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego.
  3. Wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 9 lat.
  4. W szczególnie uzasadnionych wypadkach do przedszkola może uczęszczać dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
  5. Szczegółowy sposób i tryb organizowania zajęć indywidualnych określa rozporządzenie MEiN .
  6. Dziecko niepełnosprawne może być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia poradni określającego jego poziom rozwoju psychofizycznego.
  7. Podstawą przyjęcia dziecka do przedszkola jest pisemny wniosek lub deklaracja
    o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego złożona przez rodziców.
  8. Szczegółowe warunki rekrutacji do przedszkola określa ustawa prawo oświatowe oraz uchwała organu prowadzącego.
  9. Do realizacji zadań statutowych przedszkole wykorzystuje:

   1) sale do zajęć dla poszczególnych oddziałów;

   2) łazienkę dziecięcą;

   3) szatnie dzieci;

    4) ogród przedszkolny.

                                                                            § 13

  1. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział.
  2. W przedszkolu funkcjonują 2 oddziały.
  3. Oddziały obejmują dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
  4. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.

                                                                            § 14

  1. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora.
  2. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
  3. W arkuszu organizacji przedszkola zatwierdza się w szczególności:
  • liczbę oddziałów;
  • liczbę dzieci w oddziałach;
  • tygodniowy wymiar zajęć prowadzonych w przedszkolu, wymiar zajęć religii, zajęć języka angielskiego;
  • czas pracy przedszkola i poszczególnych oddziałów;
  • liczbę pracowników przedszkola ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
  • liczbę nauczycieli z uwzględnieniem stopnia awansu zawodowego i kwalifikacji;
  • liczbę godzin poszczególnych nauczycieli;
  • liczbę pracowników administracji i obsługi oraz etatów przeliczeniowych;
  • ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia.                                                                                                             § 15
  1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola i Radę Pedagogiczną, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny, potrzeb, zainteresowań, uzdolnień dzieci oraz oczekiwań rodziców.
  2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla danego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci oraz z uwzględnieniem zaleceń zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
  3. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok, z wyjątkiem przerwy wakacyjnej ustalonej,
    na wspólny wniosek dyrektora i rady rodziców, przez organ prowadzący.
  4. W okresie przerwy wakacyjnej dzieci mogą uczęszczać do przedszkola pełniącego dyżur.
  5. Miejsce i zasady dyżuru wakacyjnego określa corocznie organ prowadzący.
  6. Przedszkole czynne jest w godz. 6:30-16:00 .
  7. Wychowanie, kształcenie i opieka sprawowane są przez przedszkole nieodpłatnie przez 5 godzin pobytu dziecka w przedszkolu.
  8. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
  9. Czas trwania zajęć wynosi:
  • z dziećmi w wieku 3-4 lat - około 15 minut;
  • z dziećmi w wieku 5-6 lat - około 30 minut.
  1. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.

                                                                            §  16

  1. W przedszkolu organizowane są zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z uwzględnieniem:

1) równomiernego obciążenia dzieci zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;

2) zróżnicowania zajęć w każdym dniu;

3)możliwości psychofizycznych dzieci w podejmowaniu intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia;

4) łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;

5) ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć;

6) konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.

  1. Zajęcia te prowadzone w przedszkolu i innej formie wychowania przedszkolnego –
    w czasie nie krótszym niż 15 minut i nie dłuższym niż 45 minut.
  2. Konsultacje, mogą odbywać się w formie indywidualnej albo formie grupowej, z tym że konsultacje odbywają się, w miarę możliwości, w bezpośrednim kontakcie dziecka
    z nauczycielem.
  3. Dyrektor niezwłocznie informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny
    o modyfikacji, prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w związku z zawieszeniem zajęć z powodu wystąpienia okoliczności, (tj. zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną, nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci) w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców.
  4. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dyrektor przekazuje dzieciom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Rozdział 5

Zasady sprawowania opieki nad dzieckiem

                                                                                §17

  1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do ich wieku i możliwości rozwojowych oraz do potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
  2. Opiekę nad oddziałem sprawuje 1 lub 2 nauczycieli pełniących funkcję wychowawców, zgodnie z zatwierdzonym na dany rok projektem organizacyjnym.
  3. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczo-dydaktycznej, co najmniej
    1 nauczyciel opiekuje się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola, jeśli pozwala na to organizacja przedszkola w danym roku szkolnym.
  4. Podczas nauki religii opiekę sprawuje nauczyciel religii, a nad dziećmi nieuczęszczającymi na religię-nauczycielka.
  5. Podczas nauki j. angielskiego opiekę sprawuje nauczyciel j. angielskiego, a nad pozostałymi dziećmi nauczyciel -wychowawca.
  6. Podczas zajęć dodatkowych lub specjalistycznych opiekę nad bezpieczeństwem dzieci sprawuje osoba prowadząca te zajęcia. Osoba ta odbiera dzieci z poszczególnych oddziałów
    i odprowadza je po zakończeniu zajęć, przekazując pod opiekę nauczyciela danego oddziału.
  7. W grupie najmłodszej może być zatrudniona pomoc nauczyciela.

                                                                              § 18

  1. W trakcie zabaw i spacerów poza terenem przedszkola nauczyciel powinien zapewnić dodatkowo opiekę woźnej lub pomocy nauczyciela, a podczas wycieczek turystyczno- krajoznawczych na każde 10-ro dzieci winien przypadać, co najmniej 1opiekun.
  2. Udział dzieci w wycieczce turystyczno-krajoznawczej połączonej z wyjazdem poza miejscowość, w której znajduje się przedszkole wymaga pisemnej zgody rodziców.
  3. Dyrektor lub upoważniona przez niego osoba prowadzi rejestr wyjść grupowych dzieci, który zawiera: datę, miejsce, i godzinę wyjścia lub zbiórki.
  4. Do zapewnienia  bezpieczeństwa  dzieci i  pracowników  i  ochrony  mienia  dyrektor przedszkola,  w  uzgodnieniu  z  organem  prowadzącym  przedszkole  oraz  po przeprowadzeniu konsultacji z radą pedagogiczną, radą rodziców wprowadza szczególny nadzór nad pomieszczeniami przedszkola w postaci domofonu, a na terenie wokół placówki
    w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring).

                                                                                § 19

  1. Dziecko powinno być przyprowadzone do przedszkola i odbierane w godzinach deklarowanych w wniosku lub deklaracji złożonej podczas zapisu dziecka do przedszkola.
  2. Rodzice przyprowadzają i odbierają dzieci z przedszkola oraz są odpowiedzialni
    za ich bezpieczeństwo w drodze do i z przedszkola. Za pomocą kart, której koszt zakupu ponosi rodzic, rejestrują pobyt dziecka w przedszkolu.
  3. Każdą zmianę dotyczącą czasu pobytu dziecka rejestruje się przez wprowadzenie zmian
    w wniosku lub deklaracji przed rozpoczęciem kolejnego okresu rozliczeniowego.
  4. Osoba odbierająca dziecko zgłasza to bezpośrednio nauczycielce danej grupy.
  5. Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez inną niż rodzice osobę dorosłą, upoważnioną przez rodziców na piśmie. Upoważnienie takie może być przez rodziców zmienione w dowolnym czasie. Upoważnienie do odbierania dziecka przez osobę niepełnoletnią winno być podpisane przez oboje rodziców.
  6. Dziecko nie może być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez osobę pozostającą pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.

                                                                        §  20

  1. Jeżeli dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola do godz.16:15, nauczyciel ma obowiązek powiadomić telefonicznie rodziców dziecka.
  2. Jeśli pod podanymi numerami telefonów nie można skontaktować się z rodzicami, nauczyciel oczekuje z dzieckiem w przedszkolu przez 1 godzinę.
  3. Po upływie tego czasu powiadamia o zaistniałej sytuacji dyrektora przedszkola oraz właściwy komisariat policji.                                                                                       § 21
  1. Dziecko może zostać skreślone z listy wychowanków przedszkola, jeśli:
  • dziecko nie uczęszcza do przedszkola przez 1 miesiąc, a rodzic nie zgłosi w tym czasie przyczyny jego nieobecności;
  • rodzice zalegają z opłatami za świadczenia i wyżywienie dziecka w przedszkolu powyżej 1 miesiąca.
  1. Dziecko może być czasowo zawieszone z możliwości korzystania z przedszkola
    w przypadku choroby zakaźnej lub sytuacji rodzinnej zmuszającej do zawieszenia. Decyzję
    o zawieszeniu w korzystaniu z przedszkola podejmuje dyrektor.

                                                                      § 22

  1. W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi lekarskie, poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach oraz w stosunku do dzieci przewlekle chorych.
  2. W przypadku zachorowania dziecka na terenie przedszkola nauczyciel lub dyrektor przedszkola powiadamiają rodziców dziecka. Mają oni obowiązek jak najszybciej odebrać dziecko z przedszkola i zapewnić mu opiekę.
  3. W uzasadnionych przypadkach (urazy, zagrożenie życia dziecka) nauczyciel lub dyrektor przedszkola wzywa karetkę pogotowia, równocześnie powiadamiając rodziców dziecka. Do czasu przybycia rodziców nauczyciel lub dyrektor towarzyszą dziecku powierzonemu opiece lekarskiej.
  4. Podawanie dziecku leków w przedszkolu jest możliwe wyłącznie w przypadku choroby przewlekłej, potwierdzonej zaświadczeniem lekarskim. Odbywa się na pisemną prośbę rodziców, określającą dawkę i częstotliwość podawania leku.

Rozdział 6

Praca wychowawczo- dydaktyczna

                                                                        § 23

  1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza przedszkola jest prowadzona w oparciu
    o dopuszczone do użytku programy w danym roku.
  2. Nauczyciel przedstawia dyrektorowi przedszkola wybrany program wychowania przedszkolnego lub zajęć prowadzonych w przedszkolu.
  3. Nauczyciel ma prawo opracowania (samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami) własnego programu wychowania przedszkolnego lub zajęć prowadzonych
    w przedszkolu; może zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów) lub program opracowany przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi zmianami.
  4. Dyrektor przedszkola, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, dopuszcza dany program do użytku w przedszkolu.
  5. Dopuszczone do użytku w przedszkolu programy stanowią odpowiednio Zestaw programów wychowania przedszkolnego. Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie
    w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  6. Nauczyciele przedszkola prowadzą dzienniki zajęć, a także dokumentację zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jak również  zapis z zakresu realizowanego doradztwa zawodowego.                                                                                                                                                   § 24
  7. W przedszkolu dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych (np. rytmika itp.) finansowanych  i organizowanych za zgodą organu prowadzącego, po uzgodnieniu
    z Radą Rodziców.
  8. Inne zajęcia dodatkowe (finansowane przez rodziców) organizowane mogą być w godzinach popołudniowych, po zakończeniu pracy przedszkola.
  9. Nauka religii organizowana jest w przedszkolu na życzenie rodziców, nieodpłatnie. Uczęszczanie dziecka na te zajęcia zależy od decyzji rodziców.

                                                                            § 25

  1. Dzieci 6-letnie mogą w przedszkolu realizować obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.
  2. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi wymienionemu w ust. 1 są obowiązani zgłosić dziecko do przedszkola w terminie rekrutacji oraz zapewnić mu regularne uczęszczanie na zajęcia, w wymiarze nie mniejszym niż 5 godzin dziennie.
  3. Niespełnienie obowiązku o którym mowa w ust. 1 podlega egzekucji w trybie przepisów
    o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
  4. Przez niespełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność dziecka w okresie jednego miesiąca, na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w przedszkolu.
  5. Usprawiedliwienia nieobecności dokonuje rodzic dziecka na piśmie lub poprzez osobiste usprawiedliwienie u wychowawcy oddziału.
  6. Dyrektor przedszkola jest obowiązany powiadomić dyrektora szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku wymienionego w ust.1 oraz
    o zmianach w tym zakresie.

                                                                          § 26

  1. Przedszkole udziela wychowankom pomocy pedagogiczno-psychologicznej w zakresie określonym Rozporządzeniem MEiN. Pomoc ta jest bezpłatna.
  2. W przypadku stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udzielają dziecku tej pomocy w trakcie bieżącej pracy i informują o tym dyrektora przedszkola.
  3. Dyrektor przedszkola planuje i koordynuje udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.
  4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna odbywa się na wniosek poradni psychologiczno-pedagogicznej, nauczyciela lub rodzica, w formie:

1) zajęć specjalistycznych;

2) porad, konsultacji;

3) warsztatów dla rodziców i nauczycieli.

  1. Nauczyciele i zatrudnieni w przedszkolu specjaliści ( pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny, logopeda) udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzą dokumentację prowadzonych działań.
  2. Pedagog specjalny:

1) podejmuje działania w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa
w życiu przedszkola;

2) rozpoznaje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań
i uzdolnień dziecka, oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności
w funkcjonowaniu;

3) podejmuje próby rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych dziecka;

4) współpracuje z zespołem nauczycieli i specjalistów;

5) określa niezbędne do nauki warunki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne.

  1. Terapeuta pedagogiczny:

1) prowadzi badania diagnostyczne dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;

2) rozpoznaje przyczyny utrudniające dzieciom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola;

3) prowadzi zajęcia korekcyjno – kompensacyjne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym;

4) podejmuje działania profilaktyczne zapobiegające niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami;

5) wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów

  1. Logopeda:

Zadaniem logopedy jest diagnozowanie logopedyczne oraz organizowanie pomocy logopedycznej w przedszkolu. Nauczyciel-logopeda jest odpowiedzialny za jakość
i wyniki tej pracy. W szczególności:

  • diagnozuje logopedycznie, w tym przeprowadza badanie przesiewowe w celu ustalenia stanu mowy dzieci;
  • prowadzi zajęcia logopedyczne z dziećmi, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy - w grupach wyłonionych do zajęć specjalistycznych lub indywidualnie;
  • wspiera nauczycieli w działaniach służących prawidłowemu rozwojowi mowy pozostałych dzieci;
  • współpracuje z nauczycielami i rodzicami w pracy nad rozwijaniem prawidłowej mowy oraz usuwaniem jej zaburzeń;
  • przekazuje rodzicom informacje o prowadzonej pracy i jej efektach;
  • rozpoznaje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
  • określa zainteresowania, uzdolnienia oraz przyczyny niepowodzeń;
  • organizuje zajęcia dla dziecka z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych
  • liczba uczestników nie może przekraczać 4 osób.

Nauczyciele odpowiadają za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci biorących udział  w zajęciach specjalistycznych.

Rozdział 7

Prawa i obowiązki dzieci

                                                                        §  27

  1. Przedszkole zapewnia dzieciom prawo do właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo - edukacyjnego, uwzględniając prawa i obowiązki dzieci.
  2. Dzieci mają prawo do:

1)  pełnej akceptacji swojej osoby, z uwzględnieniem swej tożsamości narodowej, językowej i religijnej;

2)  indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju;

        3) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;

4) akceptacji swojej osoby i podmiotowego traktowania;

5) posiadania osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić
w każdej sprawie;

6) spolegliwych umów z dorosłymi;

7) doświadczania konsekwencji własnego postępowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa);

8) zaspokojenia potrzeby snu i wypoczynku, picia i jedzenia.

  1. Dzieci mają obowiązek:

1) postępowania zgodnie z ustalonymi zasadami współżycia, a zwłaszcza z umowami zawartymi w ramach kontraktu grupowego;

2) dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów;

3) okazywania szacunku dorosłym i kolegom, w tym używania form grzecznościowych;

4) utrzymywania czystości osobistej i ładu w otoczeniu.

 

Rozdział 8

Współpraca z rodzicami

                                                                    §  28

  1. Współpraca z rodzicami dzieci odbywa się w formach:
  • okazjonalnych kontaktów;
  • zebrań ogólnych rodziców;
  • zebrań oddziałowych z nauczycielami, organizowanych nie rzadziej niż 2 razy   w roku;
  • spotkań indywidualnych, organizowanych na wniosek nauczyciela lub rodzica.

                                                                            § 29

  1. Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:

1) zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale;  

2) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji o dziecku, jego rozwoju
i zachowaniu oraz uzyskiwania wyników przeprowadzonych obserwacji pedagogicznych lub diagnoz;

3) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, logopedy, w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz w doborze metod udzielania dziecku pomocy;

4) obserwacji zachowania dziecka w grupie przedszkolnej oraz krótkich kontaktów
z dzieckiem w obecności nauczyciela;

5) udziału w organizowanych w przedszkolu zajęciach otwartych, uroczystościach
i zebraniach dla rodziców;

6) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków
z obserwacji pracy przedszkola;

7) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i organowi nadzorującemu pracę pedagogiczną, zwłaszcza poprzez swoje przedstawicielstwo - Radę Rodziców.

                                                                                § 30

  1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
  • przestrzeganie niniejszego Statutu;
  • respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;
  • udzielanie pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ
    na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie;
  • niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych dziecka; przyprowadzanie i odbieranie dzieci z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
  • terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu;
  • informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, a w grupie dzieci 6-letnich usprawiedliwianie nieobecności dziecka;
  • zaopatrzenie dziecka w niezbędne przybory i pomoce;
  • przygotowanie dziecka do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych;
  • przyprowadzać do przedszkola dziecko zdrowe;

10) zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje dziecka i wszelkie niepokojące objawy w jego zachowaniu, mające wpływ na funkcjonowanie w grupie;

        11) informować dyrektora przedszkola o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka.

Rozdział 9

Zasady odpłatności za przedszkole

                                                                          § 31

  1. Na odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu składają się:

1) opłata za żywienie – wynikająca z kosztów zakupu artykułów żywnościowych, w wysokości ustalonej zarządzeniem dyrektora przedszkola w porozumieniu z Wójtem Gminy;

2) opłata za korzystanie ze świadczeń przedszkola w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie, w wysokości określonej uchwałą Rady Gminy Lisia Góra. Opłata ta nie dotyczy dzieci 6 – letnich.

3) Za świadczenie realizowane przez przedszkole poza czasem określonym w pkt 7 rodzice dzieci wnoszą opłatę w wysokości ustalonej Uchwałą Rady Gminy . Opłata ta nie dotyczy dzieci 6- letnich.                                                                                    

  1. Opłaty wnosi się z dołu za ubiegły miesiąc , w terminie do 14 -tego dnia następnego miesiąca na indywidualne konto bankowe .W przypadku gdy ten dzień jest ustawowo wolny od pracy, za ostatni tydzień terminu płatności uważa się najbliższy następujący po nim dzień powszedni, a w czerwcu i grudniu do 28.
  2. Opłaty za miesiąc lipiec i sierpień  wnosi się w terminie do dnia 1- go danego miesiąca .W przypadku , gdy ten dzień jest ustawowo wolny od pracy , za ostatni dzień terminu płatności uważa się najbliższy następujący po nim dzień powszedni.                                                                                                       
  3. W uzgodnieniu z organem prowadzącym przedszkole przygotowuje posiłek (jednodaniowy) dla dzieci szkolnych.
  4. Opłatę w wysokości 1,14 zł. wnosi się za każdą rozpoczętą godzinę faktycznego pobytu dziecka w przedszkola.
  5. Bezpłatny pobyt dziecka jest realizowany w przedszkolu przez 5 rzeczywistych godzin pobytu dziecka, od przyjścia do przedszkola określonej uchwałą Rady Gminy Lisia Góra.
  6. Ewidencja obecności i rozliczania rzeczywistego czasu pobytu dziecka w Przedszkolu, odbywa się poprzez elektroniczny system ewidencji  eDziecko (program informatyczny, czytniki rejestrujące „przyjście” i wyjście” dziecka oraz indywidualne karty zbliżeniowe
    z przypisanym poszczególnym dzieciom numerem).
  7. W „Regulaminie elektronicznej ewidencji pobytu dziecka w przedszkolu” uwzględniono regulacje zasad elektronicznej ewidencji czasu, w którym dziecko przebywa w przedszkolu oraz obliczanie opłaty za świadczenia i czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolu wg ustalonych stawek
  8. Pracownicy przedszkola mogą korzystać z wyżywienia, wnosząc opłatę w wysokości ustalonej zarządzeniem dyrektora przedszkola, zgodnie z dokonaną kalkulacją kosztów.

Rozdział 10

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola

                                                                        § 32

  1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracji i obsługi
    oraz nauczycieli specjalistów.
  2. Nauczyciel – wychowawca przedszkolny prowadzi pracę opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną w powierzonym oddziale, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy.
  3. Nauczyciel zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie ich pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć organizowanych poza jego terenem.
  4. Nauczyciel organizując zajęcia wspierające rozwój dziecka wykorzystuje do tego każdą sytuacje i moment pobytu dziecka w przedszkolu ( zajęcia kierowane i niekierowane, czas spożywania posiłków, czas przeznaczony na odpoczynek, uroczystości przedszkolne, wycieczki, czynności samoobsługowe).
  5. Nauczyciel przedszkola w szczególności:

1) odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu wychowanków;

2) tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania;

3) wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób jego własnych doświadczeń;

4) otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowuje metody i formy pracy do jego możliwości;

5) prowadzi dokumentację swej pracy (dziennik zajęć, plany miesięczne), uczestniczy
w opracowaniu rocznych planów pracy;

 6) prowadzi obserwacje pedagogiczne oraz dokumentuje je poprzez prowadzenie arkuszy obserwacyjnych;

7) w roku poprzedzającym rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I nauczyciel dokonuje diagnozy gotowości szkolnej dziecka, a wypadku stwierdzenia braków  w tym zakresie opracowuje indywidualny program wspomagający rozwój dziecka. Z wynikami diagnozy  i obserwacji nauczyciel zapoznaje rodziców dziecka;

8) współpracuje z specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu oraz psychologiem, lekarzem oraz innymi specjalistami służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów.

  1. Nauczyciel w swoich działaniach ma obowiązek kierować się dobrem dzieci, troską
    o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej.
  2. Nauczyciel powinien podnosić swoją wiedzę ogólną i zawodową, korzystając z dostępnych form dokształcania i doskonalenia zawodowego.
  3. Nauczyciel podczas (lub w związku) z pełnieniem obowiązków służbowych korzysta
    z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Organ prowadzący przedszkole
    i dyrektor przedszkola są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
  4. Nauczyciel ma prawo do stosowania takich metod nauczania i wychowania oraz pomocy, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesną pedagogikę.
  5. W celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych nauczyciele ściśle współpracują
    z rodzicami poprzez:

1) zapoznawanie rodziców z realizowanymi treściami programowymi (podczas zajęć otwartych, zebrań grupowych oraz poprzez informacje w kąciku dla rodziców i na stronie internetowej);

2) bieżące przekazywanie informacji o zachowaniu dziecka i jego rozwoju oraz o wynikach dokonanej obserwacji i diagnozy dojrzałości szkolnej;

3) umożliwienie rodzicom obserwacji dziecka poprzez organizowanie zajęć otwartych
i uroczystości;

4) organizowanie zebrań ogólnych oraz zebrań grupowych;

5) włączanie rodziców w życie przedszkola.

  1. Do obowiązków nauczyciela należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie
    w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z decyzją dyrektora, a także zabezpieczenie nośników danych w zgodności z dokumentacją zabezpieczenia danych osobowych przedszkola w formie zapisów elektronicznych, jak i tradycyjnych oraz udostępnianie danych uprawnionym podmiotom i osobom w granicach i przepisach prawa.
  2. Nauczyciel podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom.
  3. W ramach zajęć i czynności nauczyciele są obowiązani do dostępności w wymiarze 1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż ½ obowiązkowego wymiaru zajęć – w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni. Odpowiednio do potrzeb prowadzą konsultacje dla dzieci, wychowawców i ich rodziców

                                                                      §  33

  1. W przedszkolu zatrudnia się nauczyciela religii i języka angielskiego.
  2. Nauczyciel religii organizuje zajęcia religii zgodnie z metodyką oraz programem zatwierdzonym przez władze Kościoła Katolickiego a w szczególności:

1) współpracuje z nauczycielami poszczególnych oddziałów w organizowaniu opieki
i wychowania dzieci;

2) prowadzi dokumentację swej pracy;

3) odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu wychowanków.

  1. Nauczyciel języka angielskiego organizuje zajęcia z przyjętym programem zgodnym
    z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz innymi formami wychowania przedszkolnego zgodnymi z rozporządzeniem MEiN.

                                                                        §  34

  1. W przedszkolu zatrudniona jest osoba na stanowisku intendenta. Jest ona odpowiedzialna za czynności:

1) związane z działalnością organizacyjno-gospodarczą, m.in. zaopatrywanie przedszkola w sprzęty, środki czystości, art. żywieniowe, artykuły biurowe i inne, niezbędne w pracy placówki;

2) związane z żywieniem, min. opracowanie jadłospisów zgodnie z normami
i zasadami zdrowego żywienia oraz nadzór nad produkcją żywności w kuchni przedszkola;

3) związane z obiegiem pieniędzy oraz terminowe ich rozliczanie;

4) związane z gospodarką materiałowo-magazynową;

5) racjonalne i oszczędne gospodarowanie powierzonymi składnikami majątku;

6) kontrolę funkcjonowania urządzeń i sprzętu AGD.

                                                                          § 35

  1. W przedszkolu zatrudnia się osobę na stanowisku woźnej.
  2. Woźna jest odpowiedzialna za:
  • utrzymywanie we wzorowej czystości powierzonych pomieszczeń i sprzętów;
  • pomoc przy wydawaniu posiłków;
  • pomoc w opiece nad dziećmi, zwłaszcza podczas spacerów, wycieczek, zabaw
    w ogrodzie;
  • opiekę nad przydzieloną częścią działki przedszkolnej;

       5) posługiwanie się sprzętem mechanicznym i elektrycznym zgodnie z przeznaczeniem
i z zachowaniem zasad BHP;

6) zabezpieczenie pomieszczeń przedszkola;

7) eliminowanie wszelkich zagrożeń występujących na terenie i wokół przedszkola;

8) przestrzeganie przepisów ppoż. oraz przepisów z zakresu bezpieczeństwa
i higieny pracy.

                                                                      § 36

  1. W przedszkolu zatrudnia się osobę na stanowisku kucharki. Kucharka jest odpowiedzialna za:

       1) uczestniczenie w planowaniu jadłospisów i  przygotowanie wg nich posiłków, zgodnie  z przyjętymi normami żywienia dla dzieci w wieku przedszkolnym; 

2) pobieranie z magazynu produktów spożywczych w ilościach zgodnych z recepturą
i odpowiednie ich zabezpieczenie;                                                                                      

       3) dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków (śniadanie, obiad, podwieczorek), ścisłe przestrzeganie receptur;

       4) wydawanie posiłków o wyznaczonych porach, porcjowanie ich zgodnie z normami;                                                                                                                                

       5) przestrzeganie przepisów higieniczno-sanitarnych, ppoż. oraz przepisów z zakresu  bezpieczeństwa i higieny pracy;  

       6) organizację pracy w kuchni, nadzór nad pracą pomocy kuchennej.

  1. Do zadań pomocy kuchennej należy w szczególności :

        1) pomaganie kucharzowi w przyrządzaniu posiłków;

        2) utrzymywanie czystości w pomieszczeniach całego bloku żywieniowego;

        3) utrzymywanie w czystości sprzętu i naczyń kuchennych;

        4) dbanie o racjonalne zużycie artykułów żywnościowych oraz o zasadę zdrowego
i estetycznego przyrządzania posiłków

        5) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających
z organizacji pracy.

                                                                            § 37

  1. Wszyscy pracownicy przedszkola, bez względu na zajmowane stanowisko, obowiązani są do:
  • szczególnej dbałości o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci;
  • zgłaszania nauczycielowi lub dyrektorowi przedszkola zauważonych objawów choroby, niepokojącego zachowania u dzieci lub osób trzecich;
  • zgłaszania wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętów;
  • przestrzegania tajemnicy służbowej, a zwłaszcza zasady nieudzielania przez personel obsługowy informacji o dziecku;
  • wykonywania swej pracy w sposób sumienny i staranny;
  1. Do obowiązków pracowników administracji i obsługi należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z dokumentacji przetwarzania i zabezpieczenia danych.

                                                                          §  38

  1. Ceremoniał przedszkolny  jest  zbiorem  zasad  i  reguł  określających  zespołowe
    i indywidualne  zachowanie  się  dzieci,  nauczycieli  i  rodziców  uczestniczących
    w uroczystościach  państwowych,  patriotycznych,   i  innych  uroczystościach.
  2. Ceremoniał jest  istotnym  elementem  obrzędowości  przedszkolnej,  nawiązującej 
    do wychowania w duchu tradycji i poszanowania ojczyzny.
  3. Ceremoniał nie określa wszystkich elementów poszczególnych uroczystości. Uzależnione są one od charakteru uroczystości.
  4. Za organizację  i  przebieg  uroczystości  odpowiada  wyznaczony  nauczyciel,  który przeprowadza uroczystość zgodnie z przygotowanym i zatwierdzonym przez dyrektora scenariuszem.
  5. Godło znajduje się w centralnym punkcie każdej sali lekcyjnej, w gabinecie dyrektora.
  6. Hymn państwowy  wykonywany  jest  na  uroczystościach  przedszkolnych  związanych
    z obchodami świąt państwowych.
  7. Uroczystości prowadzi dyrektor lub wyznaczony przez niego nauczyciel.

                                                                            § 39

  1. Szczegółowe, imienne przydziały obowiązków poszczególnych pracowników określane na początku każdego roku szkolnego i załączane są do akt osobowych.
  2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi określają odrębne przepisy.

Rozdział 11

Postanowienia końcowe

                                                                          § 40

  1. Przedszkole promuje swoje osiągnięcia oraz swoją ofertę w środowisku lokalnym poprzez:
  • udostępnianie informacji na stronie internetowej przedszkola;
  • udostępnianie informacji na tablicy ogłoszeń w przedszkolu;
  • udostępnianie istotnych zmian, zarządzeń, regulaminów i innych na stronie BIP
  • kolportowanie ulotek dla rodziców;
  • coroczne upowszechnianie informacji o rekrutacji do przedszkola.
  • organizuje (wg możliwości) dostępność informacji osobom ze szczególnymi potrzebami

                                                                          §  41

  1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Przedszkole jest jednostką budżetową, której obsługę finansowo-księgową oraz kadrową prowadzi Urząd Gminy Lisia Góra.
  3. Gospodarka finansowa przedszkola prowadzona jest na zasadach określonych w Ustawie o finansach publicznych                                                                                       § 42
  1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
  2. Zmiany (nowelizację) Statutu wprowadza się na wniosek organów przedszkola, organu prowadzącego lub nadzorującego albo w przypadku zmiany przepisów.
  3. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt zmian Statutu przedszkola i uchwala jego zmiany.
  4. Dyrektor po przygotowaniu tekstu ujednoliconego Statutu jest odpowiedzialny za jego upublicznienie w społeczności przedszkolnej poprzez:

    1) wywieszenie Statutu na tablicy informacyjnej na terenie placówki;

     2) udostępnianiu zainteresowanym przez dyrektora przedszkola.                                                                      

  1. Nowelizacja Statutu następuje w formie uchwały.                                                           
  2. Statut Przedszkola uchwalony na zebraniu Rady Pedagogicznej w dniu 28 grudnia 2020 r. traci moc prawną z dniem uchwalenia nowego Statutu.
  3. Niniejszy Statut wchodzi w życie dnia 15 września 2022 r.