ZASADY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W PRZEDSZKOLU
Zasady zachowań obowiązujące w przedszkolu:
W przedszkolu obowiązuje „Kodeks przedszkolaka”, w którym zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola normy dotyczące:
-
zachowania w sali,
-
zachowania w szatni,
-
zachowania w łazience,
-
zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym,
-
zachowania podczas wycieczek i spacerów.
Zasady zachowań w sali:
-
Wrzucam śmieci do kosza.
-
Sprzątam zabawki i odkładam na miejsce.
-
Odkładam na miejsce przybory i zabawki.
-
Na zajęciu podnoszę rękę do góry, jeśli chcę coś powiedzieć.
-
Siedzę poprawnie przy stoliku lub na dywanie podczas organizowanych zajęć.
-
Dzielę się zabawkami i materiałami.
-
Jestem cicho gdy:
-
inni cicho pracują,
-
bawią się,
-
czytamy i słuchamy,
-
inni są zmęczeni,
-
inni odpoczywają.
-
Układanki i książki oglądam przy stole.
-
Po skończonym układaniu sprawdzam czy nic z układanki nie spadło pod stół.
-
Klocki wyjmuję z pojemników (nie wysypuję wszystkich na dywan).
-
Pełnię obowiązki na rzecz grupy-dyżur przez dzieci 5-6 letnich(łazienka, kącik zabaw, przybory, szatnia).
Zasady zachowań podczas spożywania posiłków:
-
Siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi, nie kręcimy się.
-
Jemy w ciszy (tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy), nad talerzykiem.
-
Jemy z zamkniętymi ustami, każdy kęs dobrze gryziemy i powoli żujemy.
-
Sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów.
-
Jeśli chcemy dokładkę podnosimy rękę.
-
To czego nie lubimy, odkładamy na brzegu własnego talerza.
-
Nie bawimy się jedzeniem.
-
Odchodząc od stołu zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.
-
Cicho siadamy i wstajemy od stołu.
Zasady zachowań w szatni:
-
Do szatni wchodzimy parami.
-
Nie biegamy po szatni.
-
Po ubraniu lub rozebraniu się ustawiamy się w pary w wyznaczonym przez Panią miejscu.
-
Nie hałasujemy.
-
Pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy.
-
Nie używamy zabawek pozostawionych w szatni przez inne dzieci.
-
Odzież wieszamy na wieszaku, buty odstawiamy pod ławkę, a kapcie na półce.
-
Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko(spodnie, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki).
-
Przed wejściem do budynku otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu i wycieramy o wycieraczkę.
-
Przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (rękawiczki, czapka, kurtka, szalik, sweter, buty, spodnie).
Zasady zachowań w ogrodzie przedszkolnym:
-
Przed wyjściem na podwórko korzystamy z toalety.
-
Do ogrodu wchodzimy i wychodzimy parami.
-
Bawimy się w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu.
-
Nie oddalamy się od grupy.
-
Dzieci starsze bawią się tak, aby nie powodować zagrożenia dla młodszych.
-
W przedszkolu obowiązuje regulamin placu zabaw, umieszczony w ogrodzie przedszkolnym.
Zasady zachowania podczas wycieczek i spacerów:
Zgodnie z regulaminem obowiązującym w przedszkolu:
Na spacerze:
-
Przed wyjściem z budynku przedszkola sprawdzamy, czy wciągnięty jest podkoszulek, a ubranie nałożone prawidłowo ( buty, czapka, rękawiczki, zapięta kurtka).
-
Spacerujemy idąc w parach i trzymając się za ręce.
-
W miarę możliwości idziemy sprawnie, nie depcząc kolegów idących przed nami.
-
Nie rozmawiamy zbyt głośno.
-
Słuchamy poleceń nauczycielki.
-
Idziemy jedną stroną chodnika-prawą.
Na wycieczce:
-
Do autokaru wchodzimy pojedynczo.
-
Siadamy na miejscach wyznaczonych przez nauczycielkę.
-
Podczas przejazdu wyłącznie siedzimy na swoich miejscach.
-
Przed wejściem i po wyjściu z autokaru ustawiamy się parami.
-
Jeśli wchodzimy do pomieszczeń( teatr, muzeum) nie oddalamy się od grupy.
-
Ubranie wieszamy w wyznaczonym przez nauczycielkę miejscu, pamiętając, aby rękawiczki schować do kieszeni, a czapkę i szalik do rękawa.
-
Chęć skorzystania z toalety zawsze zgłaszamy nauczycielce.
Stosowane wzmocnienia pozytywne:
-
pochwała indywidualna,
-
pochwała przed całą grupą,
-
pochwała przed rodzicami,
-
nagroda polegająca na sprawieniu dziecku przyjemności ( np. ciekawa zabawka, ulubiona książka, gadżet i inne według możliwości),
-
ustalenie wzmocnienia pozytywnego w domu przez rodziców po konsultacji z nauczycielem.
Stosowane wzmocnienia negatywne:
-
zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdy, naprawienie szkody,
-
odmówienie dziecku przyjemności,
-
czasowe odbieranie przyznanego przywileju,
-
„krzesełko do myślenia”- chwilowe wykluczenie dziecka z zabawy w celu przemyślenia swojego postępowania,
-
rozmowa z rodzicami,
-
zastosowanie wzmocnienia negatywnego w domu przez rodziców po konsultacji z nauczycielem,
-
włączenie rodziców w proces wychowawczy i wspólne ustalenie działań o charakterze długofalowym, przy częstym niestosowaniu się przez dziecko do zasad zachowania obowiązujących w przedszkolu.